Huawei en Ericsson tekenen langlopende wederzijdse patentovereenkomst

2023.08.30
persbericht cross lisencing agreement

[Shenzhen, China, 25 augustus 2023] Huawei en Ericsson hebben een langlopende wereldwijde wederzijdse patentovereenkomst getekend. Deze omvat patenten die essentieel zijn voor een breed scala aan standaarden zoals 3GPP, ITU, IEEE en IETF-standaarden voor 3G-, 4G- en 5G-technologieën. De overeenkomst heeft betrekking op de verkoop van netwerkinfrastructuur en consumentenapparatuur van de bedrijven. Hierdoor krijgen beide partijen wereldwijd toegang tot elkaars gepatenteerde, gestandaardiseerde technologieën.

"We zijn verheugd om een wereldwijde langdurige wederzijdse patentovereenkomst te sluiten met Ericsson," zegt Alan Fan, hoofd van de afdeling Intellectueel Eigendom van Huawei. "Als partijen die een belangrijke bijdrage leveren aan standaard-essentiële patenten (SEP's) voor mobiele communicatie, erkennen de bedrijven de waarde van elkaars intellectuele eigendom. Deze overeenkomst zorgt voor een sterkere patentomgeving. We laten hiermee zien dat beide bedrijven het belangrijk vinden dat intellectueel eigendom op de juiste manier wordt gerespecteerd en beschermd."

In de afgelopen 20 jaar heeft Huawei een grote bijdrage geleverd aan de belangrijkste ICT-standaarden, waaronder die voor mobiele telefonie, Wi-Fi en multimedia-codecs. In 2022 voerde Huawei de ranglijst van het aantal ingediende octrooiaanvragen van het Europees Octrooibureau aan, met 4.505 aanvragen.

"Onze toewijding om toonaangevende technologische innovaties te delen zal een gezonde, duurzame ontwikkeling van de industrie stimuleren en consumenten voorzien van kwalitatief hoogstaande producten en diensten," voegde Fan toe.

Huawei houdt SEP's en implementeert deze ook. Het bedrijf streeft naar een evenwichtige benadering van licentieverlening. Door het ondertekenen van deze overeenkomst geeft en ontvangt Huawei toegang tot belangrijke technologieën. Fan: "Deze overeenkomst is het resultaat van intensieve discussies die ervoor hebben gezorgd dat de belangen van zowel patenthouders als bedrijven die patenten implementeren eerlijk worden behartigd."